Ugrás a tartalomhoz

Közlekedés földalattival Londonban

Címkék: Közlekedés
Földalatti szerelvény a Finchley Road állomáson

A londoniak által csak „tube”-nak (cső) hívott földalatti összesen 11 vonallal működik, ezek mindegyikét egy-egy színnel és nével jelölik (pl. Bakerloo vonal: barna). A járatok karácsony első napját leszámítva minden nap hajnaltól éjfél tájig közlekednek, hétközben több, hétvégén kevesebb szerelvénnyel. A földalatti vonalak leginkább a Temze északi oldalán helyezkednek el, a déli oldal inkább busszal járható be.

Amit tudnod kell, ha földalattival akarsz utazni:

  • Jegyet utazásod előtt meg kell váltanod, és azt az utazás végéig meg kell őrizni, mert szükséged lesz rá a kijárati kapuknál. Jegyet vásárolhatsz a jegypénztáraknál vagy automatából.
  • A peronhoz lejutni jegykezlő automatákon, illetve kapun keresztül tudsz. Az automatába elöl, a jelzet oldalával dugod be a jegyet, amit az felül kiad és nyitja a kaput (természetesen csak ha érvényes a jegyed). Ha Oyster-t használsz, akkor azt a sárga kerek leolvasóhoz kell érintened, amig zöldre nem vált a lámpa.
  • A mozgólépcsőn állj jobb oldalra.
  • Tudnod kell, hogy melyik vonalon és milyen irányba akarsz utazni. Néhány (több vonalas) állomáson labirintus szerű alagutakon éred el a kívánt peront. Kövesd az adott vonalat jelző irány-táblákat.
  • Földalatti labirintus Tájékoztató táblákat találsz, amin jelzik hogy melyik peront milyen vonal melyik irányába (bound: valami felé, pl.: east bound) futó szerelvények használják. Ha netán nem tudod az irányt, akkor a tájékoztató táblán megkeresheted a kívánt állomást.
  • Ha egy adott peront több vonal is használja, akkor a peronon elektronikus kijelzők jelzik a következő szerelvény úticélját.
  • Vannak olyan vonalak, amelyek azonos irányba is több végállomásban végződnek (pl. District vonal Wimbledon vagy Richmond), vagy esetleg eltérő útvonalon járnak a szerelvények (pl. Northern vonal via Bank, illetve Charing Cross). Ezeket is kijelzik a peronon és a szerelvényen lévő elektromos kijelzők.
  • A Circle (sárga) vonal gyűrű alakú, a szerelvények körbe-körbe közlekednek.
  • Egyes szerelvények ajtaja gombnyomásra nyílik (a gombot az ajtón találod).
  • A szerelvényekben a teljes vonalat bemutató táblákat találsz, ahol jól követheted a járat útját, de erről a kocsikban elhelyezett elektromos kijelző és hangos bemondó is tájékoztat. A vonalat bemutató táblák jelölik az egyes állomásokon szóbajöhető átszállásokat is (más földalatti vonalak, illetve vásútállomások).
  • A kijáratokat a „way out” táblák jelzik, vagy ha átszállni igyekszel, akkor kövesd az adott vonal irány-tábláit.
  • A földalatti állomásáról - a már ismert módon - jegykezelő automata kapukon keresztül juthatsz ki.
  • Ha nagy vagy sok csomagod van, amivel reménytelen átjutni a kapun, kérheted a személyzet segítségét, ekkor a kapuk mellett átengednek.
  • Mind the GapSok állomáson a szerelvények íves peronon vagy nem teljesen a peronhoz „simulva” állnak meg, ekkor a beszállásnál nézz a lábad elé, mert a kocsi és a peron között rés tátong. Erre a hangszórókból felhangzó jellegzetes „Mind the Gap” felszólítás is figyelmeztet.

Hozzászólások

csütörtöktől vasárnapig tartó időszakra a Tube-ra milyen jegyet, bérletet érdemes vásárolni?

Dorci!

Ha egy hétre mentek abból a célból, hogy a tipikus turista látványosságokat végignézzétek, akkor érdemes megfontolni a 6 napos London Pass városkártya megvételét a kedvezményes közlekedési opcióval, ami pont 7 napig érvényes.

Sziasztok!

Mi szeptemberben indulunk Londonba:) Most nézegetem az oldalt és nagyon jó tájékozódó:) A kérdésem , hogy érdemes e bérletet venni ha egy hetet maradunk és hogy milyet? Köszi a választ.

Bár nekünk lenne ilyen kanyargós és "lassú" földalatti hálózatunk! Reménytelenül lemaradtunk, azoktól is, akik velünk egyidőben, a 60-70-es években kezdtek hozzá.

az egyetlen baj a hálózatal, hogy nagyon kanyargós, és csak 50 km/h körüli sebességgel megy, illteve egy pár rész van ahol 70 km/h val. Budapesten az M1 nél 50 az engedélyezett, az M2-n 70, az M3-n 80, és ha elkészül a 4esen is 80 vagy 90 lesz.

Londonban talán a legegyszerűbb módja a közlekedésnek a Tube! Sok időt meg lehet vele spórolni, igaz a tömeget itt sem lehet nagyon elkerülni! Hétvégenként mindig óriási a forgalom a túristák miatt. Én legtöbbször hétköznap voltam bent Londonban de akkor is vannak olyan időszakok amikor nagy a tömeg.
Nekem kifejezetten tetszenek az áteresztő kapuk. Itthon is be lehetne vezetni:)
És nem szabad elfelejteni: Mind the Gap, please Mind the Gap!!!

Leslie